Een racefiets moet passen
-
Het gaat te ver om hier helemaal uit te leggen wanneer de fiets het beste past.
-
Veel fietsenmakers kunnen je hier bij helpen door een bike-fit, maar niet allemaal.
-
Stem vooraf aan de aankoop af met ons als trainer(s) en win advies in bij hen, vooral als je wat op marktplaats gezien hebt. We helpen je graag met zoeken.
-
Een fiets kopen op de groei is meestal niet verstandig. Het kan heel soms als het frame een zogenaamd sloping model is. Dan kan je een beetje meegroeien.
Kies voor een fiets met een compact crankstel
-
Dat wil zeggen met 50 tanden op het grote tandwiel en 34 tanden op het kleine (of evt 48 of 46)
-
Een triple crankstel kan ook, dan heb je 3 tandwielen voor, maar dat wordt wel een beetje ouderwets.
-
Een dubbel crankstel met 52/42 of 50/39 tanden voor raad ik af, omdat je dan minder lichte versnelllingen hebt.
Neem minimaal een 10-speed versnelling
-
Dat betekent dat de cassette achter 10 tandwielen heeft.
-
Inmiddels bestaat er ook 11- en 12-speed en dat is ook goed.
Zorg dat meisjes een dameszadel hebben
-
Dat is breder en dan krijg je minder snel zadelpijn.
Liever een goede gebruikte fiets dan een goedkope nieuwe
-
De goedkopere nieuwe modellen zijn vaak erg lomp en zwaar.
-
Dat zit deels in het frame maar ook wel in de onderdelen die vaak veel zwaarder zijn.
-
Een gebruikte fiets kan best wat slijtage hebben, maar het vervangen van een onderdeel is vaak best betaalbaar en niet moeilijk om te doen. Ook daar kunnen we bij helpen.
-
Het is dan belangrijk dat het frame helemaal in orde is.
Check de banden en de wielen
-
Kijk niet alleen naar de kwaliteit van de banden.
-
Zijn de banden bij een gebruikte fiets kaal dan kan je wellicht wat afdingen.
-
Check of er banden van minimaal 25 mm maar liever nog 28 mm in de fiets passen. Zo niet, dan zijn de vorken te smal. Koop de fiets dan niet.
Een aluminium of een carbon fiets zijn goed, maar….
-
De voorvork moet altijd van carbon zijn.
-
Carbon is meestal lichter maar ook duurder.
-
Er zit nog best wel wat verschil in gewicht tussen aluminium frames. Dat is de moeite waard om te checken.
Onderdelen
-
Qua onderdelen zal je het vaakst Shimano tegenkomen, maar ook Campagnolo en Sram zijn goed.
-
De modellen van Shimano lopen op in prijs en kwaliteit van Claris naar Sora, Tiagra, 105, Ultegra en Dura Ace.
-
Vanaf Shimano 105 zijn de modellen erg geschikt. Tiagra is op zich okee, maar zwaar. Sora of minder zouden we niet aanbevelen.
-
Bij Sram kan je kiezen voor Apex, Rival, Force en Red en dat is allemaal wel goed.
-
Bij Campagnolo Veloce, Athena, Chorus en (Super) Record.
- Let op de remmen. Schijfremmen zijn prima maar ook velgremmen zijn prima bruikbaar. Aero remmen zoals op een Giant Propel of Sommige Kuota modellen zijn lastig af te stellen en kan je beter vermijden. Je kan dat herkennen doordat de remmen vaak achter de voorvork en/of onder de achtervork gemonteerd zijn.
Wielen zijn ten onrechte het ‘sluitstuk’ van de fiets
-
Soms heb je hele goede fietsen met slechte of vooral heel zware wielen van wel bijna 2 kg of meer.
-
Als dat het geval is kan een upgrade van de wielen verstandig zijn.
-
Een wielset tussen de 1400 of 1600 gram is nieuw te vinden vanaf €250 en gebruikt vaak gunstiger.
-
Zorg in elk geval dat je wielen hebt voor draadbanden met binnenbandjes.
-
Zorg ook dat de cassette van je versnellingssysteem (Shimano/SRAM body of Campagnolo) past op het huis (body) van de naaf.
- De combinatie full carbon wielen en velgremmen is ongeschikt voor fietstochten in Limburg of waar hogere bergen zijn